Følgere

Translate

tirsdag 18. juli 2017

No Line eller ikke? (DT CMN)


Det er sommer og sol og temaet for den pågående utfordringen hos Copic Marker Norge, er nettopp Nyt Sommeren. I dag har jeg lyst å viser dere et sommermotiv, men jeg jeg har også lyst å demonstrere hvor forskjellig uttrykket blir med vanlig fargelegging kontra No Lines-teknikken. 



Jeg fikk endelig mulighet til å ta ECCP-kursene nå i vår, og det temaet jeg kanskje var mest spent og usikker på, va No Lines. Jeg hadde ikke noe tro på at det var noe for meg, men jaggu var det gøy! Jeg er overhodet ikke noen ekspert på området, men det viktigste er å synes det er gøy og å tørre å prøve.

No Lines-teknikk er rett og slett at ingen linjer i stemplet vises når stemplet er ferdig fargelagt. Motivet stemples med en lys farge eller printes ut med høyere opasitet slik at strekene blir lysere. Man fargelegger egentlig på samme måte, men man må holde tungen ekstra rett i munnen, da det er lett å bomme når linjene ikke er så tydelige. Det kan være lurt å ha motivet med skarpe streker ved siden av, slik at man kan se hva som er hva på motivet. En annen ting som kan være lurt er å bruke et motiv som man kjenner godt og har fargelagt flere ganger tidligere. Motivet jeg har brukt her, hadde jeg ikke akkurat fargelagt mange ganger før, bare en gang, men det er jo et så pass enkelt motiv, at det gikk greit.


Over er motivet fra Mayzy Art fargelagt med No-lines og under er samme motiv fargelagt med samme fargene, men med linjer.... Det er forbausende stor forskjell i uttrykket og i fargene!

Jeg har brukt følgende farger:
Blå: B99, 97, 93, 91, W3
Rosa: R24, 22, 20
Sko/is: E42, 43, 44
Hud: E30, 31, 40, 71
Hår: E29, 25, 21
Hvitt: W3, 1, 00
Bakgrunn: W71, 70 og blender


Foruten motivet og tekststemplet på forsiden, som er fra Norsk Stempelblad, er alle produktene som ark, blomster, pyntebær, dies og tekststempel på innsiden fra Kort & Godt.


Da ønsker jeg dere en strålende sommeruke.




2 kommentarer:

  1. Kjempeflott fargelegging, Kristina!
    Så gøy å se forskjellen på de to tegningene, hvor mye mykere uttrykket blir på den hvor linjene ikke synes :))

    SvarSlett
  2. No lines er definitivt flottest. Nydelig komposisjon og flotte farger:)

    SvarSlett

Jeg setter alltid pris på at du legger igjen en kommentar :-)