Følgere

Translate

tirsdag 22. mars 2022

Paper Piecing med Copic - tutorial (DT CMN)

 
Denne måneden er det det min tur å ha en tutorial i Copic Marker Norge-bloggen og denne gangen falt valget på Paper Piecing. Noen ganger har man lyst å ha en spesiell tekstur eller et spesielt mønster på deler av et fargelagt motiv, og da kan Paper Piecing være et godt og enkelt alternativ. 

Jeg startet med å stemple motivet fra StudioLight både på Perfect Coloring Paper og på et mønsterark fra Maja design.

Så skar jeg ut de delene jeg ønsket å bruke på motivet mitt, med skalpell. Jeg begynte med å klippe, men jeg fant for ut at det var lettere å bruke skalpellen.

Jeg la delene oppå motivet for å sjekke om de passet og for å se hvor jeg skulle fargelegge.

Så fargela det som ikke som ikke blir dekket av mønsterpapir.
Jeg har brukt disse fargene:
Hud: E000, 00, 04, 11, 21
Hår: E41, 43, 44, 47
Kopp: G20, 21, 24, 28, 29
Krem: W0, 3, 5

Her har jeg limt delene oppå motivet mitt, men mønsterarket er jo ganske flatt, og det er lite dimensjon der mønterarket dekker.


Så da valgte jeg å skyggelegge litt forsiktig oppå mønsterarket med W3, 5, 7. og da ble det mye mer dimensjon i motivet. Men det er viktig å være obs på at dersom man bruker tusjene ofte på papir som egentlig ikke er beregnet å fargelegge på, kan det bli behov for å rense spissene eller eventuelt bytte de. Papir som ikke er laget for dette formålet er porøst og vil slippe fibre som kan tette spissen.


Det ble jo en ganske kul effekt som jeg ikke hadde klart med bare å fargelegge hele motivet. Man kan også bruke denne teknikken på digitale motiv, da må man bare kutte mønsterarket til slik at det passer i printeren, og sørge for at man printer motivet i helt lik størrelse på begge arkene.


Her har jeg brukt dette motivet på en juletag laget av tag-dies fra Crealies. Alle arkene er fra Maja Design, tekst-dien er fra Papirdesign og så har jeg laget julestjerner av Heartfelt stempel- og diesett. Tekststemplet jeg har brukt på baksiden er fra Kort & Godt.


Da ønsker jeg dere en strålende og kreativ uke.

Kristina





1 kommentar:

  1. Lekkert. Kult med paper piecing, og fantastisk fargelegging.

    SvarSlett

Jeg setter alltid pris på at du legger igjen en kommentar :-)