Følgere

Translate

onsdag 11. september 2024

Bursdagskort med pop up gave-veske inni (og tutorial på vesken)


I helgen hadde jeg besøk av noen gode scrappevenninner og jeg fikk laget flere kort som kommer i bloggen litt etterhvert. Først ut er et litt stort bursdagskort. Jeg har funnet ut at jeg liker formatet 7’’ x 5’’.



Her har jeg brukt mønsterark fra Mintay, KI-generert bilde, og bursdagsklem-die fra Papirdesign. Jeg har stanset ut teksten i blå glitterkartong fra Sizzix, og skyggen er stanset ut i vellum. Vellumen er farget på baksiden med Distress ink Victorian Velvet. Jeg har farget den på baksiden for at ikke blekket skal smitte av, da det nok ikke vil tørke så bra på vellum. Kortet holdes sammen med bånd som surres rundt splittbindersen.


Denne helgen hadde jeg fokus på å lage kort som det var noe med, fordi jeg er litt lei standard 6x6-kort. Og en ting som var veldig gøy var å lage slike vesker til f.eks. gavekort inni kortene. Jeg har laget en tutorial på vesken, da den tutorialen jeg fant, inneholdt feil og var litt vanskelig å forstå. Stemplet jeg har brukt på innsiden er fra Kort & Godt.


Tutorial på vesken      
Start med en kartong på 4 x 9 1/2 

Scores/preges på 1/2 og på 3

Langs den andre siden scores/preges den på 1/2, 1, 4 1/2, 5, 5 1/2 og 9 (på bildet er det to streker tett sammen på høyre side fordi jeg gjorde en feil…)

Så klippes overflødige hjørner og flapper bort slik som vist på bildet.

Toppkanten (på 1’’) er til dersom man skal lage vesken i mønsterark, slik at man får samme mønsteret på innsiden av vesken. På bildet har jeg limt den kanten ned før jeg laget hull til bånd, men man kan også gjerne lage hull først og så lime ned etterpå, da får man skjult festet på båndene. Og på vesken i kortet mitt har jeg brukt brads i hullene, det anbefales ikke, da det blir veldig tykt.

Når båndene er festet kan man lime sammen vesken i siden.


De to flappene i bunnen skal limes på hver sin side av bretten inni kortet. Dersom man har en rygg på f.eks 1/8’’ bør man klippe av 1/16’’ på hver av flappene, slik at de får 1/8’’ gap mellom. Som vist under. Man kan også med fordel, frisere bort de to hjørnene på flappene som stikker på utsiden.


Håper denne tutorialen var forståelig og til inspirasjon.

Da ønsker jeg dere en strålende og kreativ dag

Kristina 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter alltid pris på at du legger igjen en kommentar :-)