Følgere

Translate

tirsdag 14. juli 2020

Honningkort med tutorial på bakgrunnen (DT SG)


Det er sommer og sol og jeg har koset meg med å lage dette kortet med honningtema. Inspriasjonen fikk jeg fra et par kort som Jennifer Dove delte på FB og jeg fant ut at jeg bare måtte prøve selv. Det ble ikke likt, men det er jo det som er med inspirasjon, man lager sin egen variant. Det var skikkelig gøy å lage egen bakgrunn, trinn for trinn-forklaring på hvordan jeg har gjort det finnes nederst i innlegget.

It is summer and I had so much fun making this Honey-themed card. I got inspired by two of Jennifter Doves cards and I just had to give it a go. My card is nothing like hers, but that is the thing about inpiration, you make your own design based on the inspiration. I made a step-by-step explanation how I made the background, you´ll find it at the bottom.


Jeg har brukt dies fra Kort og Godt, Distress ink, splat-die fra Sizzix og en istappdie fra Joy!. Motivet fra Emmanuelle Colin er fargelagt med følgende Copic Markers:
I used dies from Kort & Godt, Distress ink, Splat die from Sizzix and Icicle die from Joy!. The image is from Emmanuelle Colin and is colored with theese Copic Markers:

Hud/skin: E11, 21 50, 51
Hår/hair: E51, 53, 55, 57
Øyne/eyes: B21, 26
Blomster/flowers: Y00, 15, 17, E99
Blader/leaves: YG01, 03, 63, E84, 87
Bier/bees: YR20, 21, 23,24, T1, 3, 5


Både splattene og istappdien har fått Distress ink og klart embossingpulver på seg for å likne honning. Den store splatten er en die og de små er fra en Kort & Godt stempelplate. Teksten på innsiden er et stempel fra Papirdesign.

Both the splats and the icicle diecut are colored with Distress Ink and embossed with clear embossingpowder to make it look like drops of honey. The big splat is a die from Sizzix and the smaller ones are a stamp from Kort & Godt. The text stamp I used on the inside is from Papirdesign.


Her er trinn for trinn på hvordan jeg laget bakgrunnen:
Først stanset jeg ut bikube-dien fire ganger i maskeringsark. Dette er ark med type post-it-lim på baksiden slik at det er lett å fjerne etterpå. Jeg har brukt Die 212 fra Kort & Godt, men det finns flere varianter både med dies og sensiler som kan brukes. Så limte jeg disse slik at de overlappet hverandre på panelet mitt som måler 5 1/2 x 5 1/2 inch, og hele panelet var dekket. Det som havnet på utstiden klippet jeg bort og brukte nederst. Deretter svertet jeg med Distress ink Antique Linnen først så med Brushed Cordoroy. Her er det ikke nøye at det ikke blir jevnt, det er faktisk et poeng at det skal være litt ujevnt, slik at det ser mer autentisk ut. Kartongen jeg brukte var Bazzill Fig Swirl, fordi jeg tenkte at den ikke ville være så hvit, men da jeg tok vekk maskeringen så jeg at den ble veldig hvit. Derfor gikk jeg over det hvit med Antique Linnen for å myke det opp. Det kan være lurt å teste litt forskjellig farge på kartongen for å se hva som blir finest resultat, men kan sikkert med fordel bruke en mer beige/brunaktig kartong i bunnen. Til slutt fant jeg ut at jeg ville ha litt mer dimensjon og brukte Copic Markers til å skape noen skygger.

Here is a step-by-step explanation how I made the background.:
First I diecut four of the honeydie using removable label sheets. Theese have a post-it like adhesive at the back making them easy to remove after. I used the Die 212 from Kort & Godt but there is a number of different dies and stensils on the marked that can be used for this look. Then I stuck theese diecut on my panel that is 5 1/2 x 5 1/2 inch. I stuck them down so they filled the hole page. I trimmed the parts that was ouside and used them at the bottom. Next I covered the hole thing with Distress Ink Antique Linnen and Brushed Cordoroy. It´s better if the finish isn´t too smooth, that makes a more autetic result. I used Bazzill Fig Swirl for my base and I tought it would not be so white, but when I removed the mask I saw that I needed to soften the look with Antique Linnen. Maybe it would be better to use another color of Bazzill. For a bit more dimension I used my Copic Markers to make some shadows.


Da håper jeg at dere ble litt inspirert til å lage egne «mønsterark». Jeg ønsker dere alle en superfin sommerdag.
Hope you got some inspiration to try this yourself. I wish you all a nice summer day.

Kristina

1 kommentar:

Jeg setter alltid pris på at du legger igjen en kommentar :-)